ЯК ДІТЕЙ НАВЧАЮТЬ ЖИТИ - ЮРІЙ КРИКУНОВ
"Я ніколи б не здогадалась, що моя дитина з таким низьким тонусом, може закинути за голову руку, сама зняти кофту та самостійно ставити чашку та їсти...”
Родина для дитини з інвалідністю – це найближче оточення, основне джерело для розвитку, виховання та соціалізації. Адже, дитина, особливо з обмеженнями життєдіяльності проводить у родині більшу частину свого активного життя.
На думку експертів, аби реабілітаційний процес був ефективним, необхідне якісне навчання батьків, формування у них бази знань та навичок щодо реабілітації та соціального супроводу власних дітей в домашніх умовах, адже, розвитком і вихованням дітей з особливими потребами займаються здебільшого саме батьки. Саме навчання батьків індивідуальним правилам подальшої реабілітації своїх дітей, безпосередньо в родині, набору простих методик та маніпуляцій в реабілітації дитини в домашніх умовах, полегшать шлях до соціалізації дітей та підвищать ефективність подальшої реабілітації в спеціалізованих закладах.
Розуміючи це, провідні українські фахівці з реабілітації 22 - 24 вересня 2017 року провели серію тренінгів під спільною назвою: “Формування у батьків знань та навичок з індивідуальних потреб в реабілітації власних дітей з функціональними обмеженнями та їх соціальної адаптації”, які відбулися в рамках однойменного проекту, що реалізується благодійною організацією «Позитивні жінки» у партнерстві з Київським міським центром реабілітації дітей з інвалідністю за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та PACT.
Під час тренінгових днів, завдяки спікерам Альоні Терещенко, Юрію Ященку та професійному ерготерапевту Олені Малишенко, батьки, в родинах яких виховуються діти з інвалідністю, мали змогу ознайомитись з основами ерготерапії, закріпити отримані знання практичними вправами, отримали відповіді на всі можливі питання стосовно розвитку соціально-побутових навичок власних дітей, склали плей-лист дня та тижня з реабілітації для усієї родини, а також разом із дітьми відпрацювали практичні вправи по розвитку навичок: «Роздягання/одягання», «Годування/пиття» та «Догляд за волоссям та особиста гігієна».
“На базі нашого Центру ми повноцінно відкриваємо такий напрямок як ерготерапія. Це буде постійно діюча школа, де діти навчатимуться бути самостійними, повноцінними членами суспільства, а батьки лише їм в цьому допомагатимуть правильними рухами, яким ми їх навчимо” - коментує директор Київського міського центру реабілітації дітей з інвалідністю Альона Терещенко.
Загалом, метою цього проекту є навчання батьків дітей з особливими потребами та формування навичок самообслуговування у дітей в домашніх умовах. Також в рамках проекту планується навчити сім'ю зрозуміти особливості власної дитини, і як наслідок ставити перед собою цілі, які потрібно досягти за певний період часу по самообслуговування для кращої адаптації, соціалізації дитини з інвалідністю. Крім того, це дозволить згуртувати родини один з одним, та спонукати і навчити подружжя в однаковій мірі і консолідовано здійснювати догляд та виховання своїх дітей.
“Подібне навчання — це завжди обмін корисними знаннями між батьками та тренерами.” - говорить Директор Департаменту соціальної політики КМДА Юрій Крикунов, - Крім цього, по завершенню навчання, “батьки- студенти” складатимуть практичні іспити, аби визначити рівень умінь та навичок, які вони отримали в результаті навчання”.
Загалом цим проектом буде охоплено 40 сімей, які виховують дітей з особливими потребами, що дасть змогу сформувати у батьків базу знань та навичок щодо реабілітації власних дітей в домашніх умовах, враховуючи їх індивідуальні можливості та потреби.
"З початку тренінгу у мене почалась робота над помилками, які я раніше не помічала” - говорить Лілія Захарчук, учасниця тренінгу, - Я ніколи б не здогадалась, що моя дитина з таким низьким тонусом, може закинути за голову руку, сама зняти кофту та самостійно ставити чашку та їсти...”
Наступні тренінги в рамках проекту відбудуться у Київському міському центрі реабілітації дітей з інвалідністю6-8 жовтня, а в подальшому тренінговий центр навчатиме й інші сім’ї, яким знання будуть передавати як фахівці Центру, так і батьки, які брали участь у проекті.