На шляху до інклюзії
Перед повномасштабним вторгненням більше 100 юних киян з порушенням зору, слуху, аутичним спектром, синдромом Дауна, ДЦП вчилися в мистецьких школах. Запис на навчання в новому навчальному році розпочинається з травня.👍 Всіх дітей з інвалідністю бажаючих вчитися грати на музичних інструментах та образотворчому мистецтву просимо звертатись до мистецьких шкіл! А ми працюємо у напрямі посилення інклюзії.
22 травня в онлайн форматі відбулася лекція "Концепція інклюзивної мистецької освіти" в межах курсу підвищення кваліфікації для педагогічних працівників мистецьких шкіл за програмою "Мистецька освіта" (ліцензіована МОН). Курс організовує Київський методичний центр закладів культури на та навчальних закладів Департаменту культури КМДА, а лекцію провела методистка Київського міського центру соціальних служб, Майстер із соціальної роботи, канд.пед.наук Лариса Остролуцька.
В Україні є багато надбань щодо впровадження інклюзії, якими ми можемо пишатися. І свій внесок в розвиток мистецтва людей з інвалідністю роблять як спеціалісти соціальних служб, так і Департаменту культури КМДА.
З метою удосконалення особистісної компетентності викладача мистецької школи і відбулася лекція, що проходила 22 травня. На занятті були підняті питання про світові тенденції включення людей з інвалідністю в мистецтво і чому виникають такі зміни. В ході зустрічі фахівці ознайомились з підходами інклюзивної освіти, її завданнями, законодавством, а також з прикладами інклюзивних мистецьких практик в місті Києві та Україні, Європейському союзі та США. Окрім цього були розглянуті умови для проведення інклюзивних заходів в закладах мистецької освіти.
Важливим акцентом під час навчання було зосереджено на концепціях інвалідності, які просувають митці з інвалідністю різних країн. Так, науковці почали досліджувати культуру людей з інвалідності вперше в США з середини 1960х років, а масово розвиватись вона почала в 1970-80х роках. Основним її завданнями було пошук власної ідентичності, руйнування стереотипів щодо людей з інвалідністю і соціальних бар'єрів, популяризації захисту прав людей з інвалідністю.
Після виходу Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю у 2007 році, дискусія в мистецтві стала змінюватись: у 2007 році під час Лондонського форуму мистецтв митці з інвалідністю провели дебати на тему: «Чи має мистецтво осіб з інвалідністю та з порушенням слуху померти та бути похованим у 21 столітті?». Почали виникати питання: чи має право на життя окремі мистецькі рухи осіб з інвалідністю чи має відбутись повна інтеграція в мистецтві?
Почали виникати питання: чи має право на життя окремі мистецькі рухи осіб з інвалідністю чи повна інтеграція в мистецтві. Європейські дослідження показали потребу у таких рухах і за результатами досліджень продовжується фінансування окремого напоряму з залучення людей з інвалідністю до мистецтва та підтримки митців з інвалідністю в Програмі Європейського Союзу «Креативна Європа».
Дослідницький звіт, автором якого є On the Move, на замовлення Британської Ради, після завершення проекту «Європа поза межами доступу» (травень 2023 р.) та «Час діяти» (2021 рік) показав, що 74% мистецьких організацій досі не запитують митців з інвалідністю, які приїжджають, про їхні потреби в доступі. В межах презентації останнього звіту в Берліні в 2023 році був проведений симпозиум де обговорювались питання "Інвалідність і трасформація культурної екосистеми".
Таким чином надбання митців з інвалідністю в різних напрямах мистецтва: література, хореографія, театр, кіно, образотворче мистецтва, скульптура та ін. 💓стають більш помітними і впливовими.
Співпраця Київського методичого центру Департаменту культури і Київського міського центру соціальних служб розпочалась ще 2007 році з підтримки Київського міського Фестиваль творчості "Повіримо у себе" та залучення викладачів мистецьких навчальних закладів до роботи журі фестивалю. Включення професіоналів у роботу фестивалю, їх консультації і рекомендації підвищили рівень творчих доробок учасників.
В 2014 році за ініціативи Методичного центру була започаткований 🤝спільний мистецький проєкт "Крилаті мрії", метою, якого стало залучення дітей та молоді з інвалідністю до концертних заходів учнів мистецьких навчальних шкіл, святкові вистами, виставки, спільні майстер-класи. Майстер-класи в період Пасхальних свят проводяться щорічно по сей день.
З 2018 року Методичний центр в співпраці з КМЦСС вперше провів навчання для педагогів мистецьких навчальних заходів на теми інклюзивної освіти і виховання дітей з інвалідністю. За ці роки проведено щорічні семінари-практикуми для викладачів, майстер-класи, відкриті уроки з учнями з інвалідністю мистецьких шкіл. І в 2023 році впроваджено ліцензіований курс підвищення кваліфікації для педагогічних працівників мистецьких шкіл за програмою "Мистецька освіта" з модулем "Концепція інклюзивної мистецької освіти".
В 2019 році Методичним центром була створена робоча група з директорів і педагогів зі створення освітніх програм елементарного підрівня початкової мистецької освіти з образотворчого мистецтва для дітей з особливими освітніми потребами. В 2021 році освітні програми були затверджені з образотворчого, музичного мистецтва, інструментальні класи/клас сольного співу, хореографічного мистецтва (танець). В роботі театральне мистецтво.
В 2020 році Міністерство культури, молоді і спорту затвердило концепцію інклюзивної мистецької освіти. Вона базується на рівності, людиноцетричності і створенні додаткових можливостей для гармонійного розвитку суспільства, залученості всіх його членів, незалежно від віку, статі та особливостей розвитку.