Спільні дії задля можливостей навчання кожній дитині
Створення умов навчатись для кожної дитини – важливе завдання, виконання якого потребує злагодженої взаємодії різних структур. Аби дитина, яка має освітні потреби, змогла здобувати освіту у комфортному, підтримуючому середовищі, свої зусилля мають об’єднати як батьки, так і фахівці освітніх установ та закладів, інклюзивно-ресурсних центрів, управлінь соціальної та ветеранської політики, центрів соціальних служб, служб у справах дітей, центрів комплексної реабілітації. І виключно об’єднавши власні дії, спеціалісти та родина зможуть реалізувати право дитини на інклюзивне навчання.
Нещодавно на базі тренінгового центру Київського міського центру соціальних служб відбулись пошукові семінари «Забезпечення для кожної дитини права на інклюзивне навчання в громаді Києва» із залученням команд міжсекторальної взаємодії районних у м. Києві державних адміністрацій.
Учасникам були представлена Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року; йшлося про роль та функції інклюзивно-ресурсних центрів у забезпеченні інклюзивного навчання. У форматі обговорення були висвітлені сучасні світоглядні засади та принципи надання послуг сім’ям, у яких виховується особа з інвалідністю, представлений правозахисний підхід у соціальній роботі. Представники закладів мистецької, позашкільної та вищої освіти ділились власними здобутками щодо створення умов та адаптації програм із урахуванням освітніх потреб кожної дитини, а також існуючими у Києві освітніми можливостями для дітей, що потребують освітньої підтримки. А досвід громадської організації «Бачити серцем», які навіть в умовах COVID-19 та повномасштабного вторгнення із 2020 року успішно впроваджують програму навчання для дітей з комплексними порушеннями розвитку «Школа для кожного», вчергове довів, що не існує ненавчуваних дітей. Спільні дії родини та спеціалістів можуть подолати будь-які бар’єри на шляху до реалізації права на освіту для кожної дитини.
Важливим питанням підтримки дитини з ООП є можливість отримати соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання (послуга асистента учня (дитини). В рамках семінару був представлений практичний досвід реалізації послуги у м. Києві у 2024 році, а також програми навчання соціальних робітників до надання даної послуги, яку впроваджує Київський міський центр соціальних служб.
Високий фаховий рівень подання семінару забезпечила експертна команда у складі к.п.н., методистки КМЦСС Лариси Остролуцької, заступниці директора Солом’янського РЦСС, правозахисниці Лариси Татарінової, експертки ЮНЕСКО з питань інклюзії Лариси Шевчук, директорки ІРЦ № 9 Юлії Сологуб та заступниці директора КМЦСС Олени Савченко.
Результатом двох робочих днів стали напрацювання алгоритмів взаємодії фахівців різних структур із врахуванням специфіки власних районів. На прикладі модельних кейсів команди фахівців розробили дієві покрокові дорожні карти для реалізації права на освіту для кожної дитини. А найголовніше – визначили роль та функції кожного спеціаліста, кожної структури, залученої до підтримки родини в процесі забезпечення інклюзивного навчання.
У своїх відгуках більшість учасників відмітили, що пошуковий семінар значно розширив їх обізнаність щодо можливостей інклюзивного навчання у Києві:
«Вражає кількість закладів які працюють для надання освіти для дітей з інвалідністю. Діти з інвалідністю наразі можуть навчатися та розвиватися у будь якому напрямку. Тема навчання таких дітей особисто для мене досить нова, тому я отримала під час семінару дуже багато нової інформації».
«Важливим є сповідування цінності інклюзії. Її принципи та ідеї формують переваги такої освіти: прийняття дитини суспільством, створення дружніх відносин та зв’язків з ровесниками, покращення комунікативних навичок, вищий рівень академічної успішності».
«Дуже корисно було зрозуміти практичний шлях батьків до отримання послуги супроводу під час інклюзивного навчання»
Також учасники семінару відмітили важливість створення єдиного інформаційного поля для спільної роботи, отримали та обмінялись контактами, налагодили горизонтальні зв’язки. То ж пошуковий семінар став ще одним практичним кроком для розвитку інклюзивних сервісів в громаді Києва.