У Київському міському центрі соціальних служб пройшов тренінг навичок піклування для родин, які мають дітей із затримкою чи порушенням розвитку
«Покращилось розуміння причин викличної поведінки сина і його потреб. За ці місяці покращився мій емоційний стан. Я знайшла підтримку і розуміння»; «Я стала виділяти час окремо для кожної дитини. Краще стала розуміти потреби дитини і розвивати її самостійність. На заняттях знайшла друзів і підтримку», - такі відгуки від батьків почули фахівці Центру за результатами закінчення тренінгу навичок піклування для родин, які мають дітей із затримкою чи порушенням розвитку, розроблений ВООЗ, який розпочався ще у листопаді 2023 року.
Курс проводився в рамках проєкту Психічне здоров'я для України та Українського офісу ВООЗ, ГО «Дитина». Партнерами виступили Київський міський центр соціальних служб та Центр комплексної реабілітації осіб з інвалідністю Солом'янського району міста Києва. Психологічне консультування батьків здійснювали працівники відділу психології спілкування Інституту соціальної та політичної психології НАПН України та Всеукраїнський громадський Центр "Волонтер".
«Однією з проблем, з якими стикаються батьки у вихованні дитини з порушенням розвитку та поведінковими проблемами, є встановлення контакту та розвиток комунікативних навичок дитини, нерозуміння причин викличної поведінки дитини та як її регулювати, розвиток самостійності та залучення її до повсякденних активностей (рутин), розвиток дитини (гра) та залучення до спільноти. Часто у батьків виникають конфлікти з близьким оточенням, які вважають, що батьки не достатньо виховують дитину, не дисциплінують, що спричиняє ще більше болю за дитину. Додаткових переживань надають батькам думки про майбутнє дитини, - зазначає одна з фасілітаторок Лариса Остролуцька, соціальний педагог, канд. пед. наук, методистка Київського міського центру соціальних служб, майстер із соціальної роботи. - Саме цим питанням і був присвячений тренінг».
Також до проведення занять на постійній основі долучилась і Тетяна Параскєва, реабілітолог, психотерапевт, директорка Центр комплексної реабілітації Солом'янського району міста Києва, майстер із соціальної роботи.
В проєкті взяло участь 8 сімей з дітьми з порушенням розвитку від 2 до 9 років, які отримали комплексну підтримку: консультування батьків та консультування дитини, 10 двогодинних занять (раз на тиждень), індивідуальні консультації психолога, залучення до соціокультурних заходів.
Після перших консультацій батькам і опікунам запропонували експрес-тест «Опитувальник оцінки психічного здоров’я КМА-УДХ», розроблений Національним університетом «Києво-Могилянська академія», який показав високий рівень тривожних станів у батьків. Тому до роботи був залучений психолог Галина Бевз, докт. псих. наук, професор, завідувачка відділу психології спілкування Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, учасниця навчального проєкту ITC - Israel Trauma Coalition. Роботу психолога в 2024 році з батьками підтримав ВГЦ «Волонтер».
З відгуків батьків: «Інформація, яку нам дали у тренінгу мені була відомою. Я багато читаю і вивчаю все, що пов’язано з порушенням розвитку сина. Мені важливі були деталі, які порушувались на тренінгу, консультації спеціалістів, досвід інших батьків. Головне, що я з’ясував для себе, що я не приймав свою дитину, і зрозумів, що це заважало будувати з ним взаємини. За час навчання для мене вже не так важливо, що він не хоче читати, важливо щоб він рухався у розвитку в своєму темпі».
За результатами навчання батьки продовжили медичне дослідження дітей і трьом дітям встановлено діагноз, у всіх батьків покращився емоційний стан, підвищився батьківський потенціал і розуміння потреб своєї дитини, двоє батьків пішли на гурток малювання розвивати свої таланти.
З відгуків батьків: «За час навчання я вийшла з депресивного стану. Дитина пройшла медичне дослідження і установлено діагноз, тепер є розуміння як рухатись далі. Ми стали разом грати, в сім’ї встановили правила, які допомагають дітям регулювати себе».
На думку фахівців, результатом тренінгів став прогрес піклувальників щодо цілей розвитку дитини; відбулося покращення залучення дитини до спільної діяльності, комунікації та поведінки; а також покращення психологічного добробуту піклувальників та функціонування родини в цілому, - все це дало внесок у зниження стигми у громаді.
З відгуків батьків: «Ви дуже допомогли мені усвідомити, де я робила помилки, і навчили мене як управляти своїми емоціями, навчили новим навичкам, які я застосовую у спілкуванні зі своїм сином. Дуже було приємно знайти нових друзів і приємних співрозмовників. Цей тренінг дуже гарна база в здобутті нових знань та навичок. Щиро дякую вам за навчання».
«Я влаштувалась на роботу, перестала супроводжувати дитину під час навчання у школі. Стала залучати сина до домашніх справ та підтримувати його самостійність. Є ще з чим працювати».
«Ми зосередили всі свої сили на розвиток дитини. Тепер розумію, що потрібно підтримувати себе і приділяти увагу своїм станам».
Отже, результатом спільних зусиль є певні позитивні результати та зрушення у поведінці та свідомості як батьків, так і дітей. Далі ще чекає копітка робота, втім шлях подолає той, хто ним йде.